Borboly Csaba, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita şi Tamás Sándor, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna s-au alăturat şi sprijină rezoluţia Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR), prin care aceasta îşi ridică vocea împotriva propunerilor de modificare a Legii 64/2004, în sensul reintroducerii votului indirect pentru alegerea președintelui consiliului județean.
Ultima actualizare: luni, 30 martie 2015
După cum se ştie, potrivit propunerilor Comisiei parlamentare pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale, începând din anul 2016 președinţii consiliilor județene vor fi aleşi prin votul secret al consilierilor județeni, cu majoritate simplă. În prezent, preşedinţii consiliilor judeţene, precum şi primarii sunt aleşi prin vot popular şi prin scrutin uninominal. Câştigă candidatul care obţine cele mai multe voturi. Rezoluţia subliniază faptul că proiectul de lege încalcă principiile şi practicile decizionale prevăzute de Carta europeană a autonomiei locale, adoptată în 1985, precum şi Decizia nr. 35/2008 prin care Curtea Constituțională a României statuează că „alegerea prin vot uninominal a președintelui consiliului județean este rezultatul votului popular și nu al unor tranzacții politice ale competitorilor electorali”.
Semnatarii rezoluţiei precizează că prin introducerea sistemului de vot indirect se urmăreşte limitarea rolului şi scăderea reprezentativității județelor, ţinând cont de faptul că preşedinţii actuali aleşi prin scrutin uninominal majoritar şi care dispun de autoritatea conferită de votul direct, sunt greu de manipulat de administraţia centrală şi de puterea politică.
„Având în vedere că propunerea legislativă nu se bazează pe un studiu de impact prealabil, respectiv iniţiativă socială, această propunere serveşte exclusiv extinderea ariei puterii politice centrale, ceea ce contravine principiilor democratice care servesc ca şi principiu director şi valoare preeminentă într-un stat de drept” – a declarat Borboly Csaba.
„Convingerea mea este că o decizie luată de 100.000 de oameni este mult mai sănătoasă faţă de cea care este luată de 30 de persoane. Aceasta este democraţia. Această propunere legislativă serveşte din nou centralizarea în administraţia publică. Este evident că un conducător local puternic care n-a fost votat de câţiva zeci de membri ai consiliului judeţean, ci deţine votul a mai multor zeci de mii de cetăţeni, poate reprezenta mult mai bine interesele unei comunităţi. Privind situaţia în mod obiectiv, este evident că în acest mod se urmăreşte compromiterea conducătorilor locali, în plus, cetăţenii sunt privaţi de dreptul lor de a alege. Sunt de acord cu iniţiativa UNCJR, potrivit căreia Parlamentul nu trebuie să adopte acest proiect de lege. Fiecare candidat la funcţia de preşedinte de consiliu judeţean «îşi aşterne propriul pat»: dacă alegătorii îl consideră un candidat vrednic, atunci îl vor vota. Dacă legea se modifică, atunci în fruntea consiliului judeţean va fi ales cel care poate să convingă cât mai mulţi consilieri să-l susţină. Evident, apreciez și respect reprezentanții consiliului judeţean, dar acest proiect de lege este modelul construirii conștiente a deficitului de democrație” – a afirmat Tamás Sándor.
Prin această rezoluţie comună, Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România solicită Parlamentului să respecte atât directivele europene cât şi spiritul Constituției. Rezoluţia UNCJR o găsiţi în documentul ataşat.
26 martie 2015
Ţi-a plăcut acest articol?(0 Votări)57 vizualizări